Příroda čaruje, úsměv nám daruje.

Školní vzdělávací program

Při tvorbě našeho Školního vzdělávacího programu jsme vycházeli z Rámcového vzdělávacího programu pro mateřské školy, který jsme konkretizovali s ohledem na potřeby a možnosti dětí ze spádové oblasti naší školy, i na reálné podmínky naší MŠ. ŠVP vychází z podmínek mateřské školy, střídání ročních období ve spojení s proměnami přírody, lidskou činností.. Je zaměřen na vytváření správného vztahu ke zdravému životnímu stylu, kladnému vztahu k přírodě, ekologii a k aktivnímu pohybu.

Obsah vzdělávání je ve školním vzdělávacím programu rozpracován do čtyř integrovaných bloků. Ty se dále dělí do tematických celků, které jsou dále rozpracovány na úrovni tříd. Jednotlivé tematické celky jsou z hlediska časového rozložení otevřené, flexibilní, s prostorem pro aktuální situace, pro aktivní vstup dětí i tvořivost učitelky. ŠVP je dokument, který se stále vyvíjí, a který úzce souvisí s postupným získáváním nových zkušeností, poznatků z autoevaluace, se stálým sebevzděláváním pedagogů a s postupnými změnami podmínek, které jej ovlivňují.

Základní integrované bloky

1. PODZIMNÍ ČAROVÁNÍ
2. ZIMNÍ TAJEMSTVÍ
3. JARNÍ ZÁZRAKY
4. LETNÍ CESTY

Děti v mateřské škole získávají pocit sounáležitosti s přírodou, učí se chápat, že svým chováním mohou přírodu chránit, ale také velice snadno a nenávratně zničit. Vlastní prožitky pak vedou děti k poznávání přírody a citlivému vztahu k ní. Děti se také učí uvědomovat si krásy přírody a citlivě ji vnímat.

Hlavní záměry ŠVP:

Poskytovat dítěti odbornou péči a smysluplně obohacovat denní program dítěte. Staví na promyšleném, lidsky i společensky hodnotném základu, protože předškolní vzdělávání má dítěti usnadňovat jeho další životní i vzdělávací cestu a zároveň čas strávený v mateřské škole by měl být pro dítě radostí a příjemnou zkušeností. Úkolem je rozvíjet osobnost dítěte a podporovat jeho spokojenost, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat ho k dalšímu poznávání a učení, včetně učení žít ve společnosti.

Klademe důraz především na...

...

 Rozvíjení pohybových dovedností 

Důraz je kladen na pohyb v přirozených podmínkách zejména na vycházkách do přírody, kde jsou přirozené podmínky pro rozvíjení pohybových dovedností jako např. překonávání nerovnosti terénu, zdolávání přírodních překážek, zdolávání převýšení, přelézání, podlézání a další aktivity, které přírodní podmínky nabízejí. Rovněž využití samostatné třídy jako tělocvičny, kterou na MŠ disponuje nabízí řadu možností na rozvíjení pohybových dovedností dětí.

V této oblasti využíváme také hudebně pohybové činnosti - jsou nejtypičtější a přirozeným projevem chápáním hudby dětí v MŠ. Tato složka estetické výchovy rozvíjí pohyb spojený s písní, s hudbou. Tato oblast zahrnuje hry se zpěvem, s hudbou, rytmická cvičení, tance, tělesná cvičení podle hudby apod. Dítě není pasivním příjemcem hudby, ale spontánně na ni reaguje pohybem celého těla, hlasem, mimikou, projevuje se všemi výrazovými prostředky. Tím uspokojuje svoje estetické potřeby. V předškolním věku zvládne dítě koordinovat své pohyby, vyjádřit jednoduchým pohybem obsah písně. Dítě vnímá píseň jako celek, se situací, s citovým zážitkem

Logopedická prevence

Motto
"To, čím se liší člověk od zvířat, jest rozum a řeč. První má pro svou potřebu, druhé pro bližní, proto má o to oboje stejně pečovati..."
J. A. KOMENSKÝ

Usilujeme o to, abychom minimalizovaly řečové vady dětí. Jedním z důležitých nástrojů rozvíjení správného řečového vývoje bude spojení řeči s hudbou, hudební činnosti a aktivity budou využívány jako jeden z prostředků osvojování si správné řeči. Obsahem logopedické prevence jsou dechová, artikulační a sluchová cvičení, motorika mluvidel, hudebně pohybové hry, rytmická cvičení, logopedické básně, grafomotorická cvičení a jazykové hry. Děti hravou formou učíme ovládat mluvidla, procvičujeme jejich paměť, smysl pro rytmus, představivost, slovní zásobu, fonematický sluch, komunikační dovednosti.
Program logopedické prevence je samostatně zpracován a veden jako samostatná příloha k ŠVP. 

Environmentální výchova

Hlavní cíl: elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí, počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu, vytvořit základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí.
Příloha enviromentální výchovy je samostatně zpracována a vedena jako samostatná příloha k ŠVP.

Předškolní vzdělávání je založeno na individuálním získávání kompetencí. Každé dítě má právo projevovat se jako jedinečná osobnost, rozvíjet se a učit se v rozsahu svých potřeb a postupovat svým tempem. Dítě stojí ve středu zájmu i práce. Prospěch dítěte je rozhodující. Je třeba podporovat vše, co je pro dítě prospěšné i za cenu toho, že je příprava i práce náročnější a složitější pro pedagogy i zaměstnance v mateřské škole. Vzdělávání dítěte probíhá nepřetržitě, při všech situacích a za všech okolností. Dítě je ovlivňováno vším, čeho se v mateřské škole účastní. Předškolní vzdělávání končí zařazením dítěte do povinného vzdělávání. Příprava na školu je přirozenou součástí práce mateřské školy. Mělo by jít především o pomoc dítěti. Tato pomoc nemůže spočívat ve vyrovnání "výkonů"dětí, ale ve vyrovnání jejich šancí, aby v době, kdy opouští mateřskou školu, dosáhlo úrovně rozvoje a výsledků učení, které optimálně odpovídají jeho osobním schopnostem a možnostem.

Podhradní Lhota 80, 768 71
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky