Jak podporovat rozvoj dítěte přirozenými prostředky
13.03.2021
Vážení rodiče, rádi bychom vám přiblížili jak můžete podporovat rozvoj svého dítěte přirozenými prostředky, činnostmi, které jsou běžné, srozumitelné a realizovatelné v domácím prostředí.
Předkládáme inspiraci.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé široké spektrum vývoje dítěte. Pro každou z nich najdeme činnosti z běžného života, které rodina určitě může zvládnout, pro které má doma podmínky, pomůcky.
1.Dítě a jeho tělo
- dostatek volného pohybu;
- praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu...);
- hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů;
- sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
- hry s pískem apod.
2.Dítě a jeho psychika
- čtení, vyprávění, naslouchání - vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího);
- zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí...);
- hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy...);
- hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování...);
- manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar...);
- třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek...);
- hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku...)
3.Dítě a ten druhý
- společenské hry;
- hry s pravidly;
- komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.
4.Dítě a společnost
- zvyky a tradice ve svém okolí;
- pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině...);
- námětové hry (hraní rolí - na povolání, na rodinu...);
- poslech hudby, seznamování s uměním apod.
5.Dítě a svět
- poznávání okolí;
- pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata...);
- seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi...